dinsdag, juli 2

Bonbons en sigaretten

Binnenkort ben ik jarig, nu moest ik even terugdenken aan mijn lagere schooltijd. Als je jarig was mocht je trakteren , dat is nu nog steeds zo maar nu moet dat allemaal gezond en toch lekker zijn. Met een bos wortelen kom je niet ver als kind. Maar destijds snoepten de kinderen nog niet zo vaak geloof ik. Althans wij kregen niet vaak snoepgoed, ja met sinterklaas en als er iemand in het gezin jarig was. Dus je trakteerde op snoepjes.

Nu weet ik nog dat mijn moeder altijd wist hoeveel kinderen er in de klas zaten en dan werden de snoepjes geteld soms waren er dan veertig kindjes, en je nam dan ook nog een paar snoepjes extra mee, voor het geval dat er iemand een broertje of zusje uit een lagere klas mee mocht nemen. Voor de meesters en juffen nam je dan chocolaatjes en sigaretten mee, die kregen dus wat extra's . Want na het trakteren in de klas, ging je alle lokalen af en dan mochten de meesters een sigaret pakken (ze rookten toen bijna allemaal) en de juffen kregen een bonbon. Zelf kreeg je dan als jarige een mooi plaatje of zoiets van iedere meester of juf.  Daar was je dan ook erg blij mee, want je mocht dat plaatje zelf kiezen uit een stuk of tien plaatjes. Gek eigenlijk dat je daar dan zo blij mee was, want meestal was je zo'n plaatje na een paar weken al weer kwijt.
Het begin van de grote vakantie was meestal pas eind juli begin augustus en de eerste dinsdag van september begon de school weer. Wel was in de tijd van mijn verjaardag vaak het schoolreisje gepland dus ik was wel eens jarig in een speeltuin hier of daar, want erg uitgebreide schoolreisjes hadden we niet, wel gingen we met de bus, soms ook naar het strand waar je dan in je ondergoed mocht rondrennen en in het water spelen. Ook herinner ik me een schoolreisje naar de Zoo in Antwerpen, dat was in de vijfde of zesde klas (weet ik nog omdat ik toen Franse les had en hoopte dat ze in Antwerpen wel Frans zouden praten, niet dus) Je kreeg wel Belgische francs mee van je ouders om daar een ijsje of een flesje 7up te kopen. En je nam je badtas mee waar je boterhammen, wat fruit en een zakje snoep zat.
Ik had een effen blauwe, niet zo'n geruite tas, de afbeelding heb ik van het www geplukt.



Toen mijn kinderen op de lagere school zaten mochten ze wel trakteren natuurlijk, maar bij de meesters en juffen gingen ze geloof ik helemaal niet meer langs en daar werden zeker geen sigaretten aan uitgedeeld. Wel heb ik de ingewikkeldste traktaties moeten verzinnen, in elkaar gestoken met gezonde tussendoortjes, want met een zak noten of gedroogde appeltjes kon je die guppen niet meer op pad sturen. Nee ik maakte , bananenbootjes, mannetjes van rozijnendoosjes met walnoten als hoofd en pinda's als armen en benen, kettingen van gedroogd fruit en nog meer van die zaken. Ook heb ik eens een zakje halfedelsteentjes gekocht en die in walnotendoppen gestopt, een plukje gekleurde ongesponnen wol erin en het steentje daarna de helften weer aan elkaar geplakt en zilver gespoten, een heel karwei trouwens. Kortom je moest je verbeelding goed laten werken want het moest natuurlijk ook een beetje leuk ogen. Dan had je ook nog de problemen met kinderen die een notenallergie hadden en dus wat anders moesten krijgen, kortom een hoop gedoe. Tja ik kan me niet heugen dat er in mijn lagere schooltijd allergische kindjes bij mij in de klas zaten, misschien zijn de allergieën meer iets van de laatste jaren .

Tja ik wordt dus volgende week maandag zeventig jaar, in die tijd had ik dat stokoud gevonden, maar de jaren zijn zo snel voorbij gegaan, dat ik er nauwelijks bij nadenk, ik ben blij dat ik er nog ben en dat mijn ziekte zich zeer traag ontwikkelt, ik hoop er dan ook nog flink wat jaren aan vast te knopen.
Goh dit is nog een behoorlijk stukje leeswerk geworden, maar ja als ik terug denk aan die tijd, schiet me steeds meer te binnen en dan wordt een logje misschien een tikkie te lang om te lezen.


19 opmerkingen:

  1. Ja, verjaardag vieren was vroeger anders dan nu.
    Gelukkig hoeft het nu allemaal niet zo.
    Ik sla hem het liefste over.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ach ja Marjolijn, je voelde je wel echt jarig toen, tenminste ik wel. Tegenwoordig is dat toch een stuk minder dat jarig voelen bedoel ik.

      Verwijderen
  2. ach Haba wat leuk, ja vroeger was jarig zijn heel wat anders dan nu, tenminste voor ouderen, daar reken ik mezelf ook onder hoor,
    je bent jong van geest en dat houdt je op de been Haba, je kunt nog lang niet gemist worden :-)
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. als het verhaal leuk is of interessant, dan is het ook zo voorbij ook. Hier worden nog steeds gezonde dingen getrakteerd.. met bootjes en dergelijke. En ook nog langs de klassen voor een sticker.

    Love As Always
    Di Mario

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vroeger was alles anders, wellicht wel beter dan nu. Al zou ik als volwassene niet in de tijd van toen willen leven. Maar als ik zie hoe het met de jeugd gaat, met werk en nog veel andere zaken... Ik weet het niet. Ik heb meer dan 40 jaar bij dezelfde baas gezeten, zij het in steeds andere functies. Dat vind je vandaag niet meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goedemorgen Haba aha dus je heb maand juli vrij van de diertjes.
    Tja je verjaardag verhaal ja dat ken ik maar had jij in jouw klas 40 kinderen wouw wat een hoop men vind nu 30 al teveel. Van die plaatjes van de meesters en juffen vond ik nooit iets vond eigenlijk belachelijk hihii. Er was 1 juf die had van die mooie pootloden kijk daar was ik wel heel blij mee.
    Ja ik weet nog met Ilse en Bjorn dan moest je iets bijzonders maken een halve kooi met zilverpapier en stokjes fruit of zoiets bedenken. Ja in onze tijd snoepte je niet veel als nu.
    En daarom moet alles nu gezond. Lieverd bedankt voor de leuke herinneringen weer en fijne dag met Laura o ja middag

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het was al anders toen ik op school zat./ De klassen ging je niet meer langs en sigaretten uitdelen aan de leraren deden we niet. Ik wist niet eens dat dat ooit een ding was.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Niets te lang hoor wel heel herkenbaar. Van een verjaardag kan ik de traktatie nog herinneren. Motte(n)ballen de zak brak in de gang van de school en dat werd dus rapen. "je kon ervan de grond eten "

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Haha, dat denk ik ook soms als ik een flinke lap tekst zie (van een ander); maar als ik dan even begin is het toch wel leuk, zeker jouw verhalen. Je weet altijd herinneringen en beelden van vroeger op te roepen :)
    Ik weet niet meer waarop ik trakteerde als kind, appels denk ik. Maar het was wel leuk natuurlijk. Gelukkig heb ik nooit van die traktaties hoeven te verzinnen en maken! Knap hoor, ik zou er geen geduld en fantasie voor hebben gehad.
    Die plaatjes heb ik zelf nog uitgedeeld toen ik op de administratie van een school werkte, de kinderen mochten bij alle leraren en administrateurs langslopen als ze jarig waren :) Op zich, is zo'n plaatje natuurlijk niets sensationeels, maar ach, je krijgt het, het is wel even mooi en je kunt ze sparen.

    O ja, over allergieën: die zijn er tegenwoordig veel meer dan vroeger, inderdaad. Door allerlei oorzaken.

    Je vroeg hoe het bij mij ging, nou vandaag best goed :) Prachtig weer, goed geslapen, mijn broer heeft mijn tuin eindelijk verzorgd en de nieuwe vlinderstruiken bloeien! Van die kleine dingen he...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Goedemorgen veel plezier bij Aiva ja ben even wat langer blijven liggen want was een latgertje
    Dat lees je dan morgen bij mij nieuwe log
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Goedemorgen Haba hoe was het bi Laura en Aiva geweest
    Alweer vrijdag boodschappen doen en door naar Ilse Na werken daar eet ze bij ons andyvie stampot heeft ze trek in dus eten we dat.
    Over alles ja wie weet helpt het ik kom niet uit overgang zit er al 23 jaar in of langer.Gebeurt weleens bij vrouwen dus bij mij.Nu heb ik wel regelmatige last van opvliegers maar stemming niet .De laatste maanden wel dus En dan ook last van mijn Sjögren enz enz ja dus wie weet
    Fijne vrijdag en weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mijn moeder maakte altijd zo'n stekelvarken op een witte kool met spiesjes met gezonde dingen voor ons om op school te trakteren : )

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ha Haba, fijn weekend! Barsten de festiviteiten al los?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. ...nog even druk bezig... En dan is het fijn als het minder warm is hè!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Goedemorgen Haba wanneer beginnen de schoolvakantie daar.
    Als het goed heb volgende week hier.
    Zo vandaag werken en dan zondag en maandag vrij. Morgen dus damesvoetbal kijken fijne weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Goedemorgen Haba en wat voor taart heb je gebakken???
    Heb je de kersentaart gemaakt zo lekker en gemakkelijk
    Ik wens je een prachtige dag toe morgen feliciteer ik je
    Fijne zondag

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Goedemorgen Haba

    Ja dat herinner ik me ook nog wel dat je bij alle klassen langs ging met wat lekkers voor de juffen en meesters.Ik ben zelf niet zo creatief dus liet ik mijn kinderen meestal op een mand mandarijntjes trakteren.

    Fijne zondag nog Haba en voor morgen alvast een hele mooie dag toegewenst

    Liefs Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Juist leuk al die herinneringen.. zo'n tekst kan nooit te lang zijn! Maar ik ben zo'n 10 jaar jonger dan jij en het ging hier al wel wat anders toen op de lagere school hoor! Die sigaretten en bonbons, nee, het waren plakjes cake waar wij mee rond gingen bij de andere meesters en juffen.. wél voor zo'n plaatje inderdaad.. of eigenlijk een sticker.. die kwamen toen net in.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Langzalzeleven langzalzeleven indegloria indegloria indegloria hiepedepiephoera hiepedepiephoera.
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag 💋 🎉🎈🎂🎁.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk weekend

 Afgelopen weekend was ik met de kinderen en kleinkinderen een weekendje in een huisje van 'Centerparks'  die kennen jullie vast ook...