zaterdag, november 2

Vroeger

Ik ben weer eens in mijn oude fotoalbum gedoken, eigenlijk zocht ik een foto van het huis waar ik als kind van mijn vierde tot mijn veertiende heb gewoond. Met mijn ouders, zussen en de oudste zus van mijn moeder, die bij ons inwoonde zolang ik me kan herinneren, ze is vlak voor mijn geboorte bij ons in huis komen wonen. Hier gaan mijn tante en zus met mij in het midden op weg naar de kermis, die in september altijd in onze woonplaats werd gehouden. Zo te zien was het al behoorlijk fris die dag. Op de achtergrond staat de winkel van De Gruijter, mijn moeder kocht daar nooit, ze steunde twee kleine kruideniers, door om de week bij de ene en dan bij de andere de boodschappen te kopen. Die winkel is al lang verdwenen, maar ik weet nog wel dat ik de glanzende blauwe tegels aan de buitenkant zo mooi vond.

Ik had mijn blauwe jasje met bijpassend hoedje aan, en we hadden kwastjes aan onze kniekousen omdat mijn zus eens padvinders voorbij had zien komen die dat soort kwastjes aan hun kousen hadden, toen wilde zij dat ook en omdat ik het best vond, kreeg ik ook kwastjes aan mijn  kousjes.
Zo te zien had ik niet veel vertrouwen in die fotograaf ik kijk hier tamelijk zuinig.


Hier ben ik op weg met mijn oudtante Lotje, die kwam ieder jaar een weekje logeren, ik was weer in dezelfde kleding, natuurlijk had je maar één winterjasje dus de foto's uit die periode tonen steeds dat blauwe jasje compleet met hoedje. Hier valt me op dat oudtante een frivole bloem op haar hoedje had. Terwijl in mijn herinnering die tante nu niet echt een vrolijke noot was.

Eigenlijk was ik op zoek naar foto's van ons interieur, we hadden een voorkamer, waar wij als kinderen zelden kwamen, want het dagelijkse leven speelde zich af in de achterkamer. In de winter rond de kachel, in beide kamers stond een kolenkachel. Rond de kachel in de achterkamer stonden de stoelen van mijn ouders, ieder aan een kant van de kachel. 's Avonds zat mijn moeder vaak in haar stoel te breien en mijn vader las dan een boek. Het vreemde is eigenlijk bedacht ik me dat pas later, dat de stoelen wel beiden dezelfde bekleding hadden (grijze rugleuning en blauwe zitting) maar mijn moeders stoel had een lage rugleuning en die van mijn vader een hoge rugleuning. Dus er bestonden in die tijd dames en herenstoelen. Zou daar een bedoeling achter hebben gezeten? Ik heb er geen idee van, misschien dat de mannen na het werk lekker achterover in hun stoel een dutje konden doen en de vrouwen bleven rechtovereind zitten. Ik heb het nooit gevraagd, het was gewoon een feit dat het zo was, nu kan ik het ze niet meer vragen , want mijn beide ouders zijn al begin negentiger jaren overleden.

Goed dit was weer een duik in mijn kindertijd, ik heb een normale jeugd gehad, wel een strenge vader (die ook wel gek kon doen) en een moeder die thuis de boel bestierde, een tante die me vaak stiekem hielp om mijn ondeugendheden te verdoezelen, kortom ik kijk terug op een fijne jeugd.

Ik heb mijn best gedaan om mijn eigen kinderen ook een leuke kindertijd te geven en ze hebben me verteld dat dat prima is gelukt en dat mijn man en ik hen een fijne tijd hebben bezorgd al mochten ze niet alles wat ze maar wilden hebben en doen. Dat laatste lijkt me ook niet goed voor kinderen.

14 opmerkingen:

  1. Ja, dat herinner ik me ook wel.. dat je vroeger twee verschillende stoelen had, een hoge en een lage.. of dat een dames- en herenstoel was weet ik eigenlijk niet.. nooit zo bij stil gestaan. Maar ik zag dat wel bij m'n oma's hoor.. niet thuis. Wij thuis hadden eerst van die rotan stoelen en tafel (met een glazen blad).. en daar was geen verschil in.. en later werd het een bankstel. We schelen maar 10 jaar, maar blijkbaar is er in de meubelbranche in die tijd best veel veranderd.
    Zo'n opkamer, zo'n kamer die alleen bij speciale gelegenheden gebruikt werd, hadden wij ook niet.. kon ook niet.. het huis was meteen eigenlijk al aan de kleine kant toen we er gingen wonen met 5 kinderen en er kwamen er nog drie bij. M'n ouders sliepen in de voorkamer.. op een opklapbed. M'n pa slaapt er nú weer hahaha!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Btw.. mijn moeder is ook nog héél lang voor de boodschappen naar het kleine A&O-tje gegaan, ook al kwam er een supermarkt pal naast onze straat. Wij noemden die A&O altijd gewoon 'het winkeltje' en werden er geregeld door ma heen gestuurd om boodschappen. Boekje mee, werd alles in opgeschreven en op zaterdag ging ma dan afrekenen, want op vrijdag kreeg m'n pa z'n loonzakje.. zo ging dat vroeger hè.

      Verwijderen
  2. Mooi die verhalen incluis de foto's uit de oude doos...!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij zaten als kleinkinderen altijd in de keuken, in de voorkamer mochten we niet komen. Daar stond ook het zondagse servies uitgestald.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Die oude foto's vind ik geweldig, Haba!
    Lijkt me heerlijk om een fijne jeugd te hebben gehad. Pas op latere leeftijd zie je daar de waarde van in. Wat lief dat je tante op jouw hand was. Je moeder had een bijzondere kijk op de wereld: twee kleine kruidenierswinkels steunen ipv naar de Gruijter gaan.
    Lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuk verhaal zeg. Mooi die oude foto's, zo oud heb ik ze niet. Tenminste niet van mezelf. Wel nog foto's van mijn Luca en oma. Ik was graag bij ze.

    Love As alwyas
    Di mario

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goedemorgen Haba wat een leuke foto's e verhaal de eerste foto met je tante wouw wat lijk jij op haar.Of zie ik dat verkeerd??
    Wij hadden geen echte kleine winkels noodwinkels de spar en 4 maal 6 .De groente winkels en kruidenier moest je enorm eind lopen en door zand hahaha In Amsterdam weet ik eigenlijk niet waar mijn moeder de boodschappen deed de melkboer en denk ook de groenteboer en bakker .
    Gisteren was enorm druk geweest op werk ik mag straks zal bekaf thuis komen fijne zondag

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat leuk om te zien Haba, en wat vertel je er leuk over,
    wat een lieve moeder had je zeg, dat ze dat deed, keitof, ze kende de waarde van kleine winkels, leuk ook die kwastjes aan je sokken, ik denk dat die tante streng oogde maar in haar hart een vrolijke noot was,
    fijn dat jouw kinderen ook een fijne jeugd hebben gekregen, dat is erg belangrijk voor een kind
    een heel fijne zondag gewenst Haba
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ha Haba, dankjewel voor je wensen. Nou genieten.. is een beetje een groot woord voor vandaag; ik was gisteren strontverkouden en moest radicale middelen inzetten om dat zo snel mogelijk te bezweren :) Maar het leuke is dan, dat dat nog werkt ook! Vandaag de naweeën, maar ik heb goede hoop voor morgen.

    Wat een mooi verhaal hierboven. Veel om over na te denken, hoe was het bij ons vroeger. De huisinrichting zoals jij die beschrijft ken ik vooral van oma's en ooms en tantes, wij woonden redelijk modern. O wacht, maar we verhuisden toen ik zes was, daarvoor was het klassieker.

    Over die stoelen: in eerste instantie wou ik je vragen of het niet gewoon een samengeraapt zooitje was - sorry als ik je daarmee beledig, maar ik ben dat zelf zo gewend. Maar nee, ik geloof inderdaad dat die verschillen er waren, vroeger. Tja, waarom... misschien omdat vrouwen iets korter zijn dan mannen (gemiddeld!!!)?

    Ik moest lachen om de tantes. Leuk, die relatie met je inwonende tante! En de oudtante; fascinerend dan, die frivoliteit. Maar ja; wat weten we als kind van oude (grote) mensen? Ze kan minder uitbundig overkomen op jou, maar misschien zichzelf toch anders zien of in haar jeugd een feestbeest zijn geweest... en is dit daarvan het laatste restant :)

    In ieder geval, de foto's zijn mooi! Zo hadden wij ze ook vroeger, op weg naar de kermis. Die fotograven reisden volgens mij ook mee, het land door met de exploitanten. Je kon de foto's later bij een plaatselijke winkel ophalen.

    Zo, genoeg herinneringen opgehaald. Ik wens je alvast een goed begin van de maandag en de week.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Goedemorgen Haba weeer maandag voor mij dag vrij en ga naar Heemskerk naar vriendin/kennis nooit geweest dus met mobielroute.
    bij me .Gisteren was het niet zo belachelijk druk in koffiecorner winkel bij de kerstafd.wel
    Dat van zien of je op iemand lijkt nee dat zie ik ook nooit van mijzelf alhoewel als ik kort haar heb geen make-up dan zie ik me moeder van haar laatste jaren.Voorheen had ze altijd make-up toen mijn pa leefde na zijn dood deed ze het niet meer.
    Maar goed ja verhalen over familie ach ja breek me de bekkie niet open .Heul veel hahahahah fijne zwemochtend en maandag

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Goedemorgen Haba gisteren heerlijk dag bij vriendin gehad reis ging top.S avonds Vega stoofpotje gegeten met veel linzen half 4 zat ik op de... 🤭
    Half 10 afspraak bij de kaakchirurg dan door naar werk. Fijne diertjesdag

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Was foto maken en kijken waar de eeuwige pijn vandaan komt. Hij denk en hoopt na de open vlak operatie helpen. Anders zal het toch aangezichtspijn zijn O ja en hoorde we staan op de wachtlijst voor 3 jarige beagle
    Trusten

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk weekend

 Afgelopen weekend was ik met de kinderen en kleinkinderen een weekendje in een huisje van 'Centerparks'  die kennen jullie vast ook...