zondag, oktober 11

Melkboer

Dankzij Kakel  kwam ik opeens weer in mijn kindertijd terecht.   Als kind gingen we op de fiets een dagje naar het strand in Cadzand (nog een behoorlijk eind trappen vanuit Terneuzen) maar dat was een uitje en fietsen, tja dat deden we zelfs naar Rotterdam waar een tante woonde.  Een keer ook helemaal naar de Veluwe , Nijkerk, waar ook familie woonde, dat was dan de vakantie want op een dag heen en weer was natuurlijk niet mogelijk. Nu is het heel lang geleden dat ik daar was, een keer ben ik er nog met mijn man heen geweest uit nostalgie. Maar dan blijkt wel dat je dat beter niet kunt doen, het was zo veranderd, ik kon nauwelijks nog iets terug vinden van het oude dorp. 

Ik was wel in gedachten weer terug in de tijd dat de groentenboer en de melkboer nog met paard en wagen aan de deur kwamen. Ik mocht het paard dan wel eens een boterham geven, suikerklontjes niet, dat was slecht voor zijn tanden zei mijn moeder. Ja elke dag kwamen zij aan de deur met hun waren, dan liep mijn moeder vaak even langs de wagen om uit te zoeken wat voor groenten ze zou kopen. Bij de melkboer gaf ze de melkkoker , die dan werd vol getapt met verse melk, uit een tank op de wagen. Daar zat zo'n aftap punt dat per slag een halve liter in de kan deed. Voor één liter, moest de melkboer dan nog een slag maken. Het waren beiden boeren die de opbrengst van hun bedrijf op deze manier aan de deur verkochten. Ook de bakker kwam met vers brood langs de deur, maar die had een bakfiets en geen paard, die moest dus zelf trappen.

                                        ( plaatje werkt niet meer)

Onze melkboer had een gevlekt paardje maar ook zo'n soort witte kar met blauwe lijntjes langs de deurtjes. Achterop stond de melkbus met verse melk en de tap eraan. Die melk werd dan gekookt omdat rauwe melk nog bacteriën kon bevatten. En als die melk dan afkoelde kwam er een vel op (waar de meeste kinderen van griezelden) ik was een uitzondering, ik vond dat vel lekkerder dan de melk, ik at het op met een beetje suiker erover gestrooid.

En ook kwam er af en toe de schillenboer voorbij, die haalde groenten afval en aardappelschillen op waar hij dan zijn varkens weer mee voerde. Tja dat zie je nu niet meer natuurlijk, ik denk ook dat het niet meer gedaan wordt, dieren met schillen te voeren. Het is nu allemaal biks en hooi vermoed ik, maar ik kom niet meer op boerderijen. Vroeger had ik een oudoom met een boerderij, daar fietsten we wel eens naar toe. Ik vond de dieren altijd wel leuk om naar toe te gaan. Tja een beetje nostalgie mag wel op de zondagmorgen vind ik.

26 opmerkingen:

  1. Heerlijk deze nostalgie hoor.
    Ik kan mij ook nog de voddenboer herinneren.
    De melkboer kwam bij ons nog met de hondenkar, en die mocht ik dan helpen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ha Haba oh wat leuk, nee zo ken ik melkboer niet meer, maar wel met een srv wagen :-) waar je dan in kon lopen en een soort van melkwinkel was, vraag me wel af of sávonds alles slagroom was, dat ding schudde nogal :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat van de groenteboer en bakker weet ik nog wel maar de melkboer zit niet in mijn herinnering...wel de schillenboer en kolenboer.
    Wij hadden zelf 2 varkens en kippen en konijntjes.
    Daar mochten wij er een van uitzoeken en die werden dan niet geslacht hihi...de rest wel en ze kregen idd de schillen en afval uit de groentetuin. Heerlijk om daar weer even aan te denken.
    Fijne zondag

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gek toch hoe alles veranderde hè.. en meestal niet ten goede! Want hoeveel vervuiling geeft dat niet, dat we nu áál met de auto naar de supermarkt gaan, waar er vroeger wat mannen met paard en wagen of een elektrisch karretje met de melk, de kaas, en de groenten langs de beur kwamen..?
    Mijn moeder heeft nog héél lang een aardappelboer gehad.. die kwam elke maand uit 's Gravendeel.. kocht ze meteen een reuzenzak. En net toen dat voor die man niet winstgevend meer was en hij stopte ging bij m'n moeder het laatste kind op zichzelf en had ze ook niet zoveel aardappelen meer nodig.. kwam dus goed uit. Ze had toen trouwens ook alláng een super om de hoek hoor.. maar dat gesjouw met grotwe zakken aardappelen deed ze liever niet hehe.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 'allemáál' dus.. en 'langs de Deur' en 'grote' haha! Te snel getypt!

      Verwijderen
  5. En nu gaan de supermarkten de boodschappen brengen... Maar dan wel alles in ene keer. Ik weet zelf nog dat ik samen met de kruidenier, waar ik als jongen mee mocht rijden, de boodschappen rondbracht. Zestig jaar terug, waar blijft de tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. eehhhhhh, nijkerk is een stad. En dat is al sinds 1413, dus ook al toen jij er nog op vakantie ging ;-)

    De schillenboer ken ik ook nog wel, maar dan wel van heel jong dat ik was. Wel leuk om daar weer even over na te denken.

    Love as always
    Di mario

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Goedeavond deze log vanmorgen niet gezien. Dus was wel geweest.
    Over melkboer de onze had soort pan met zo'n maatbeker in waar melk uithaalde ruik gewoon de melk nog. Bakker ook nog lang langs de deur gehad. Ook de SRV man .leuk verhaal trusten tot morgen 👍🙋

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Cadzand ben ik ook nog geweest met de kinderen, haaientanden zoeken.
    In het verleden reisde men het land door op de fiets en op de brommer.
    Zelfs mijn geboorte dorp ken ik niet meer terug.
    Prachtige herinneringen, het vel van de melk met suiker heerlijk.
    De schillenboer kwam ook langs en die vond tussen de schillen menig schilmesje en trouwring. Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Goedeorgen Haba hier ben ik weer o ja zie toch hierboven ik gben geweest
    Nieuwe week nieuwe kansen ik ga naar werk weer jij lekker zwemmen fijne maandag

    BeantwoordenVerwijderen
  10. JA, de melkboer kwam vroeger overal. Ik kan me echt niet meer herinneren wat voor een paard die had. De schillenboer had ook een paard maar wat voor een....

    BeantwoordenVerwijderen
  11. ha die Haba
    ja ik herken al die boeren die aan de deur kwamen uit mijn jeugd
    wat je zegt , al die plaatsen uit ons jeugd zijn niet meer , overal is het enorm veranderd
    geniet de dag

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Haba
    Nieuwe week nieuwe kansen en ja als eenieder de eigen verantwoordelijkheid neemt komen we er eens vanaf.
    Hoop ik dan toch...
    Groetjes en fijne week

    BeantwoordenVerwijderen
  13. ha die Haba
    jij was al ff de zee in bbbrrrr hihi
    en met slangentrees aan de zwier geweest ook al pppffftt , ik morgen boven nog ff en het huisje is gedaan
    O wat erg , net met pensioen en er niet van kunnen genieten :(
    ik weet het helaas ook van oud collega's
    nee ik begrijp goed dat je geen zin meer hebt in zulke reizen in je 1tje
    rustige avond groet

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Goedeavond alles goed met je???

    Groetjes 🙋💋

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Goedeavond Haba alles goed daar ?????
    Groetjes van mij 💋🙋

    BeantwoordenVerwijderen
  16. ik vermoede wal al dat je zwom in een zwembad :)
    nee dat natuurgebied wordt goed onderhouden , heb ik geen werk aan 😁
    slaap wel groet

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Goedemorgen Haba gelukkig maar niks aan handje
    Vandaag ga ik met Ilse naar AMC ziekenhuis
    Ik mag niet mee naar binnen dus zal me buiten moeten vertoeven hopelijk is het droog anders in parkeerplaats staan ofzo
    fijne beestjes dag groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ja, de melkboer en de bakker kan ik me nog goed herinneren, ook de kolenboer en zelfs af en toe de scharensliep.
    Alleen de kolenboer reed met paard en wagen, de andere reden met een bakfiets, de ene wat groter dan de ander.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Even terug in de tijd Haba:)

    Fijne dinsdag.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ja zo ging dat vroeger met leveranciers aan huis. Ik zou de tijd op dit moment wel terug willen zetten, Helaas kan dat niet. Ik heb heftige weken achter de rug. Eind juni waren we 50 jaar getrouwd coronaproef gevierd.
    Een maand later moest mijn man naar het ziekenhuis zijn Parkinson speelde erg op lopen ging steeds moeilijker en geestelijk ging hij ook achteruit. Helaas kreeg hij daar ook een delier. Na 2 weken moest hij revalideren in ter Reede. Revalideren bleek al snel niet meer te kunnen. Bovendien at hij al een hele tijd slecht en dat werd er niet beter op. Na een 2 weken is besloten dat hij naar een verpleeghuis moest. Daar ging het ook steeds slechter. Op 25 september is hij daar zachtjes en zonder pijn ingeslapen. Voor hem een zegen voor mij en de kinderen een groot verlies. Ik zal alleen verder moeten zoals vele anderen. Een troost is dat ik veel mooie herinneringen heb.
    Groetjes Addy.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Leve de nostalgie! Leuk om te lezen, Haba. Bij mijn opa en oma (in Rotterdam-Kralingen) kwam zelfs de lommerd en de viskar nog langs. En bij ons in de straat de orgeldraaier...
    Lieve groet.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Goedemorgen Haba ja jammer horeca weer dicht. En ze blijft maar zeggen mam we doen het goed niks verkeerds. Maar ja gaat ook om wat doen men erna. Men wil niet luisteren en teveel beweging verkeer. Het is ook enorm triest allemaal. Maar goed ik ga vandaag werken en jij baiddah naar Laura fijne woensdag 👍 groetjes 🙋

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Goedemorgen Haba vandaag Aiva dag

    Ik ga ff lopen dan naar boerderij . Daarna uur of 1 naar vriendin.ik wens je fijne donderdag 👍 groetjes 🙋

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Goedemorgen Haba leuke dagem bij de Laura en Aiva gehad. Hebben ze volgende week vakantie. Hier nu wel
    Ik zeg zwemse 🏊 fijne vrijdag 👍 groetjes 🙋

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk weekend

 Afgelopen weekend was ik met de kinderen en kleinkinderen een weekendje in een huisje van 'Centerparks'  die kennen jullie vast ook...