zondag, november 1

Schrijven


 Toen ik naar de lagere school moest (tegenwoordig basisschool geheten) was ik het er helemaal niet mee eens, ik gilde dat ik niet ging vreselijk vond ik dat.  Het voelde alsof mijn vrijheid werd afgenomen. Er werd gezegd dat ik daar leerde lezen en schrijven, maar dat kon ik al dus ik vond het een overbodig instituut. Ach al dat protest hielp helemaal niets, en huilen was ook al niet iets waardoor ik niet meer zou hoeven.  Ik moet eerlijkheidshalve zeggen dat ik school nooit leuk heb gevonden, pas op het lyceum in de laatste jaren voor mijn eindexamen  had ik er plezier in. Eigenlijk niet zozeer in het leren, maar meer om de vrije uren met mijn vrienden en vriendinnen door te brengen. 

Maar ik wilde het over schrijven hebben. We moesten beginnen met netjes ophaaltjes,  met aan het eind een neerwaarts streepje, tussen twee lijntjes te zetten, daarna leerden we de letters, en mochten met potlood woordjes schrijven. Nog later werden de inktpotjes in de bank gevuld met inkt en we kregen een kroontjespen.  Ik weet ook nog dat als je een vervelend kereltje in de bank achter je had, dat die ook wel eens de punt van je vlechten in de inktpot wilden stoppen. Nu hebben ze dat bij mij nooit geprobeerd, ik was nogal driftig en zou er vast gelijk op los hebben geslagen.

       Kroontjespen - alle kinderen verplicht naar school - Mijn Zuiderzee

Op die pennen moest je niet te hard op drukken want dan kreeg je vlekken en dan was je schrift bedorven. Met de tong tussen je tanden probeerde je dan alles zo keurig mogelijk op te schrijven.

Naderhand pas in de zesde klas geloof ik, mocht je met een vulpen van jezelf gaan schrijven, dat was echt een mijlpaal, ik had dan thuis ook potjes inkt van Quink .

  

 

 

                                       

Ook werd er in de laatste klas van de lagere school iets nieuws geïntroduceerd de balpen. Wij als zesde klassers mochten die uitproberen . Maar de onderwijzer was er niet kapot van, want je kon met dat ding geen dikke en dunne lijntjes maken zoals we bij het schrijven geleerd hadden. Misschien dat deze pennen nog gebruikt worden bij speciale documenten of om een fijne pentekening te maken. Maar ik geloof niet dat ik nog steeds in het bezit ben van zo'n pen, je hebt tegenwoordig zoveel mogelijkheden van dikke stiften tot pennen om heel fijn mee te kunnen tekenen of schrijven. Misschien dat op mijn zolder in mijn oude tekendoos nog zo'n pen ligt, maar daar ga ik nu niet naar zoeken. De afbeeldingen heb ik van het www geplukt.    

                                                   

16 opmerkingen:

  1. Heerlijk om terug te lezen zo ging het idd...maar ik ging graag naar school :)
    Alles wat nieuw was had mijn interesse...en als 8e uit een gezin ging de rest ook dus was blij dat ik eindelijk ook mocht.
    Horde er ineens helemaal bij als kleintste...
    Ja als je er over nadenkt dan zijn het goede piloten
    Groetjes en fijne zondag

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Daar zie je het verschil in leeftijd tussen ons.. toen ik moest gaan leren schrijven waren er net de eerste balpennen.. ik heb dus nooit met een kroontjespen leren schrijven.. de inktpotjes in de oude tafeltjes waren altijd leeg. :-) Heb zelf wel een 'kalligrafie'-vulpen.. maar heb er geen goed handschrift voor om het echt mooi te kunnen. :-)
    Ik ging trouwens heel graag naar school.. altijd gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. School hield ik ook helemaal niet van en was altijd blij dat ik weer thuis was. En ja de kroontjes pen ken ik ook nog en ik doopte soms niet goed dat ik dus ook vele vlekken ontving bij het schrijven. En een vulpen die heb ik ook nog ergens.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ha die Haba
    ja ik heb ze nog gekend die kroontjes pennen
    zelf was ik liever buiten in de natuur dan op school :)
    alvast een fijne avond groet

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat heb ik me daaraan geërgerd destijds. Ik had voortdurend herrie met die pennen...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een kroontjespen heb ik nooit gehad. Wel een vulpen op school. En later een balpen. Dat was ook wel prettig. En.. ik heb nog net op de lagere school gezeten. Toen ik van school af ging werd het basisschool.

    Love aS Always
    Di mario

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Met overschrijf papier, leren schrijven, maar dan wél met de kroontjespen, waar altijd zo'n klodder aanzat, en al je inspanning teniet deed!
    Tegenwoordig wordt er nog maar weinig echt geschreven, het gaat voor een groot deel digitaal denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ohhhhhhhhhhhhhhhhhhhh haba echt,, JIJ... nee ik geloof er niks van volgens mij was je beste van de klas :-)
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb ook nog met een kroontjespen leren schrijven. Eerst met potlood schuine streepjes zetten op papier. Soms je pen afvegen aan het vloeipapier. Zelf zat ik ook altijd onder de inkt. Toen was ik al een kliederkont. Leuk onderwerp, Haba!
    Lieve groet ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Goedeavond Habba o ja die kroonpennen ken ik nog achterkant nat maken en in zwart-wit dopen . En mooie schrijven had ik paar keer een 10 mocht je een kleurinkt potje uitzoeken voor een dag gebruik ken. Ik was geen goede leerling helaas school haatte ik niet maar door ik slecht kon leren was de zon snel af helaas. Nu ga ik slapen trusten 💋😴🌜🛌

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Goeiemorgen Haba, Ik ging altijd graag naar school. Ik wens je een fijne maandag.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Goedemorgen Haba
    Ik vond school ook niet leuk
    Had ook de neiging te hard te drukken op die kroontjespen
    Hoewel ik vroeger best een mooi handschrift had
    Daar is nu niks meer van over
    Zal dat de leeftijd zijn?
    Fijne nieuwe week Haba
    Liefs Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Herkenbaar Haba, de zelfgemaakte inktlap met handwerken.

    Ik was blij met de balpen.

    Groetjes,
    Hilly

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wens je een goede start in de nieuwe week
    Het weer is zacht dus genieten maar :)
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ja, zo was het...! In de schooltijd heb ik de kroontjespen en de vulpen vervloekt, veel later ben ik de vulpen (toen waren ze alleen met vulpatroontjes) gaan waarderen. Het was niet echt van lange duur.
    De goedkope reclamepennen waren volop in omloop en mijn idee schrijven die tot op de dag van vandaag nog het beste...!!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Goedemorgen Haba ooo ben hier helemaal niet geweest miste je gisteren ook bij hihih>Was ook een rare dag omdat ik ps naar werk ging na bellen.
    ben gisteren helemaal niet geweest Okuy had gister naar implantaloog gebeld. Nu kon ik maandag naar Amsterdam maar heb gekozen voor woensdagmiddag hier om de hoek. Dus werk halve dag. Er waren paar vrij op werk en enorm druk dus ben blij dat ik ben wezen werken. Fijne beestjes dinsdag

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk weekend

 Afgelopen weekend was ik met de kinderen en kleinkinderen een weekendje in een huisje van 'Centerparks'  die kennen jullie vast ook...