maandag, december 16

Nuttige handwerken

Dankzij mijn moeder die nooit dit soort dingen van haar kinderen weggooide, heb ik nog van alles uit mijn lagere schooltijd.
De jongens mochten timmeren en knutselen, maar de meisjes moesten handwerken. En nee niet creatief bezig zijn, nee het moesten nuttige dingen zijn die je leerde.
Eerst uiteraard het breien zelf leren. En als je dat onder de knie had moest je een maaslap breien. Als die lap klaar was leerde je er versieringen op aanbrengen in nette borduursteken die precies bij de steken van het breiwerk pasten. En als apotheose, knipte de handwerkjuf er gaten in die je op verschillende manieren weer dicht moest maken, zo onzichtbaar mogelijk. Wel met contrasterende kleuren zodat de juf kon zien of je het goed had gedaan.

                    
Kijk er waren meerdere methodes om die gaten weer netjes dicht te maken, die moest je allemaal leren. Ook moesten we één sok breien , erg nutteloos natuurlijk, laat dan gelijk twee sokken breien, die zou je dan kunnen dragen. Maar nee eentje was genoeg om de techniek aan te leren. Nu werden er vroeger wel eigen gebreide sokken gedragen en daar werden de gaten ook netjes in gestopt, maar ik heb in mijn volwassen leven nooit sokken gestopt of gebreid, zijn er nog mensen die sokken op die manier repareren?  Nu koop je sokken in de winkel en die worden meestal weggegooid als ze stuk zijn. Dus die nuttige handwerken zijn voor mij nooit nuttig geweest. Maar ik vind het wel leuk dat mijn moeder die werkjes allemaal heeft bewaard en aan mij heeft meegegeven toen ik een eigen huis had en met mijn man samen ging wonen.

31 opmerkingen:

  1. Ha Haba! En, ging het zwemmen wel lekker vandaag, nadat je vrijdag even moest laten schieten? Ik hoop dat het alleen een verkoudheidje was of zo. Fijn dat het nu weer ging. Hier is het maandag = zombiedag, ofwel ik moest veel te vroeg op en ben zodoende wat zombieachtig vandaag. Maar heb wel de kerstversiering geïnstalleerd :)

    Gaat altijd moeizaam: na de eerste grote slagen ben ik nog een week bezig met het verfijnen. Maar of het nu te rommelig is of te veel of te weinig, ik vind het altijd gezellig.

    Andere dingen die voor kerst moeten gebeuren zijn ook al gebeurd, dus eigenlijk ben ik er al bijna klaar voor en hoef niet te stressen dit jaar, dat is luxe!

    Over het nuttig bezig zijn op school; ja daarin waren ze genadeloos hè. Maar inderdaad: jij hebt nog eens iets, van vroeger! Geweldig. Ik weet niet of wij misschien niet veel mee kregen naar huis; of dat ikzelf of mijn ouders niet de behoefte hadden veel te bewaren; maar het is er niet meer. Nu was ik denk ik ook een belabberde tekenaar, knutselaar, timmeraar etc, dus heel logisch....

    Een fijne pré-kerstweek!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is zeker erg leuk Haba, als dat door je handen gaat ben je weer kind,
    ik moest dat ook allemaal leren, maar vond dat zó nutteloos werk hé :-)
    nu ben ik er wel blij mee, al stop ik geen sokken meer
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Daar heb ik jammer genoeg ook niet veel geleerd op dat gebied. Maar hier wordt ook niets gestopt...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Pure kinderarbeid om zulke lapjes te moeten maken en herstellen. In de laatste klas van de lagere school mocht iedereen kiezen wat hij/zij wilde gaan doen: handwerken of handenarbeid. Zo wilde een jongen leren breien en kon ik figuurzagen.
    Wat ontzettend leuk dat je moeder dit heeft bewaard!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Toch bijzonder. een heleboel mensen kunnen het helemaal niet.

    Love As Always
    Di Mario

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk om nog te hebben, maar wat een marteling leek me dat! Ik kon er niks van.. moest iets eenvoudigs met vier naalden breien en kwam er helemaal niet uit.. juf zag al wel dat het een hopeloze zaak was met mij hahahaa! Heb later truien genoeg gebreid hoor.. met hele patronen erin en erop, gewoon uit mezelf. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Goedemorgen Haba ach ja handwerk les. Ja heb er niks van, weet niet waar het is gebleven. Maar ja wel jammer van de andere sok had je ook nog 1 wand gemaakt? Vond er ook nooit wat aan sokkenstoppen En. Doet ook niemand meer 😂

    Ja dat gerechtje wat ik heb gemaakt heb ik in kleine taartvormpjes gedaan stuks) want in zo'n grote is helemaal een klus. Maar wel erg lekker
    Eerste kerst maak ik er dus 4 van
    Vandaag dinsdag👍groetjes 🙋‍♀️

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. o ja fijne beestjes dag is het laatste maand dat je het nog doet.Daht iets van 2020 ermee ging stoppen maar kan het fout hebben

      Verwijderen
  8. Ja, handwerkles op school, nooit veel plezier in gehad.
    Het plezier in breien kwam pas veel later.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb dus niets meer. Nou ja, kan het ook niet mee nemen als ik ga. Sokken stoppen kan ik wel, maar dat is nutteloos tegenwoordig.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Pure herinneringen die ik ook heb.... helaas is van mij niets bewaard gebleven.

    Sokken breien en stoppen heb ik wel jarennn gedaan want man wilde niet anders, tot ik het niet meer kon en sokken ging kopen en hij moest wennen ;-) Dat ik niet meer breien kan vind ik wel jammer soms. Tegenwoordig is het ook veel te duur om zelf kleding te breien/naaien/haken etc

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik vind het een prachtig lapje. Je zou er echt zo een mooie trui van kunnen maken met dat patroontje.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Jouw verhaal doet me niet alleen denken aan de lagere school maar ook aan de handwerklessen op de kweekschool. Wij moesten verplicht een akte "nuttige handwerken" halen. Elke week een opdracht. EEN sok breien was er zo een. Op het examen moesten we een linnenstop maken. Boven wonder lukte die van mij en kreeg ik een 9. Voor mijn een compensatie voor de naai opdracht daar bakte ik niets van. Veel "nu" heb ik er niet van gehad. Gelukkig zijn kinderen nu meer bezig met creatievere dingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Goedemorgen Haba ik weet niet hoe ik er aan kom, over dieren misschien met oppas. Maar wat je zegt is ontzettend leuk en ontmoet mensen. Vandaag halve dag bij Laura als ze weer helemaal is opgeknapt. Volgende keren is het even anders 😏fijne woensdag Groetjes 🙋

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Goedemorgen Haba even via pc dus geen foto van mij erbij
    Het is Aiva dag vandaag dus vroeg uit de veren fijne donderdag
    Ik heb morgen vrij gekregen hoef alleen zondag nog van dit jaar lekker groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  15. O Haba, ik had een reaktie van jou niet gezien en er gaat soms toch al een dag of wat overheen, dus dan loopt het uit hè. Jij ook een goede woensdag en donderdag :)

    Wat die muziek betreft, nou ja ik heb ook steeds minder herrie om me heen nodig hoor. Vroeger wel, als kind en later. Nu vooral als ik wakker wordt, dàn even de radio aan is wel leuk. En dan wel de zenders die veel van deze muziek draaien. 's Avonds als ik ga slapen heb ik meestal net tijd voor één cdtje, en dat mag ieder soort herrie zijn, meestal geen hitparademuziek. Maar ja, muziek blijft er wel bijhoren in mijn leven.
    Bij mijn ouders eigenlijk ook hoor vroeger, zeker mijn vader hield ook van muziek, ook wel popmuziek; ze hadden zeven kinderen die altijd wel muziek wilden horen maar dáár werden ze niet gek van !

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Een hele goedemorgen vandaag was en huisvlijt dag boodschappen morgen
    Gisteren nog lekker in bos gelopen met Anoeska en haar hondje.
    Een fijne vrijdag 👍 Groetjes 🙋

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hahahah ja beetje dom van mij haha😂😂😂. Ik neem aan dat je ook zo'n kaart on brievenbus heb gehad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oooi ik hoor de meeste hem al hebben de 🌲🎅kaart nou maar hopen snel krijgt

      Verwijderen
  18. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk weekend

 Afgelopen weekend was ik met de kinderen en kleinkinderen een weekendje in een huisje van 'Centerparks'  die kennen jullie vast ook...