maandag, januari 11

Lezen

 Ik heb altijd al graag gelezen, ik heb dan ook behoorlijk wat boeken in mijn bezit. Toen ik nog niet naar school ging, kon ik het leesplankje al prima vullen met de losse lettertje, die in rode blikjes zaten.


En al snel kreeg ik ook een eigen leesboekje dat is nog steeds in mijn bezit, het leesplankje met de letters zal misschien weggegeven zijn toen ik als jongste het niet meer hoefde gebruiken, misschien dat jongere neefjes en nichtjes dat hebben gekregen. Ik zou het niet weten, dus de foto ervan heb ik van het www geplukt. Maar het boekje heb ik nog steeds in mijn bezit.

Ik ben het op gaan zoeken omdat mijn kleindochter nu ook aan het lezen is, ze vindt het leuk om mij voor te lezen, dan valt me weer op dat in die eerste leesboekjes eigenlijk niet veel gebeurt. Dan was het nadeel van al kunnen lezen ook nog, dat toen ik op school kwam, ik me soms stierlijk zat te vervelen, ik las stiekem verder in de leesboekjes die klassikaal werden gelezen, en had die dan al uit voordat het kind dat de beurt kreeg om voor te lezen de eerste bladzijde door was. Je las over de aap van Teun die in de (dak)goot zat en dat soort korte lees lesjes. Logisch natuurlijk. Maar wij leerden eerst de letters en dan daarmee korte woordjes maken . Ik weet het niet zeker, maar ik dacht dat de kinderen tegenwoordig gelijk woordjes leren (boom, roos enz.) Maar eigenlijk zou ik me er eens in moeten verdiepen, nou ja misschien ook niet, want ik geef geen les op de basisschool. En ik hoop dat mijn kleindochter straks ook graag leest, want ik zeg altijd, dat wie graag leest  zich nooit hoeft te vervelen.


22 opmerkingen:

  1. Wat leuk dat je het boekje nog hebt, laat kinderen maar lezen dat is beter dan de hele dag gamen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik sluit me aan bij je laatste zin. Wie graag leest hoeft zich nooit te vervelen. We hebben ook een grote verzameling boeken waarvan er zijn die we diverse malen herlezen hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk Sjoerd, ik ben dus niet de enige die boeken meerdere keren leest (en er steeds wat nieuws uit kan halen)

      Verwijderen
  3. Behalve dan als je de leeslesjes al vooruit gelezen had.. dan verveelde je je wel..! ;-)
    Ik had zoiets in de brugklas van de middelbare school.. wij speelden thuis graag 'schooltje' met de oude leerboekjes Engels van m'n oudere broers en zussen.. ik haalde in de brugklas een 9 voor Engels (had eigenlijk een 10 moeten zijn, maar die gaven ze nooit!).. had alles thuis al ruimschoots geleerd! :-)
    Er staat een uitgebreide collectie van leesplankjesspul in het Onderwijsmuseum in Dordrecht trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Met periodes lees ik graag.
    Ben ook van mening dat lezen en voorlezen heel belangrijk zijn voor de ontwikkeling.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Voor kinderen is er niks leukers dan boeken ontdekken...of het nu om te lezen is of voorlezen.
    Onze 2 kleintjes zijn dol op boeken en plaatjes kijken...ja want als je 3 bent lees je nog niet. Al doen ze soms of ze het wel al kunnen...:)
    De rest van de kids leest ook graag en ik ben er blij mee
    Wat leuk dat je je eerste boekje nog hebt...hier liggen er ook nog wel maar de kinderen willen eigen boeken ontdekken en dat is ook goed.
    Groetjes en fijne avond

    BeantwoordenVerwijderen
  6. herlijk als j e dat kunt haba,
    korte stukjes lukt me wel, maar lange verhalen, gaat niet meer, ik ben meteen de draad kwijt... erg genoeg...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Op een of andere manier kan ik het niet echt meer. Het is al lang geleden dat ik echt een boek goed heb gelezen. en dan bedoel ik geen kinderboeken.

    Love As Always
    Di mario

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zo'n leesplankje heb ik bewaard. Het is wel van plastic maar het is nog compleet. Leuk dat jij je eerste leesboek hebt bewaard.
    Van een boek lezen kan ik genieten. Je vertoeft even in een heel andere wereld. Mijn dochter leest ook graag.
    Er zijn twee manieren om te leren lezen. De ene methode is maan, roos, vis en de andere begint met ik (de rest herinner ik me niet. Roos leerde het op de maan, roos, vis manier)
    Lieve groet.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Goedemorgen Haba wat weet jij nog veel van. Ja ik las ook altijd verder,vooral als iemand zoooo traag las. Thuis las ik ook veel lid van bibliotheek.
    O ja wat je zag op de foto dat Boris lampje heeft hahah . Ga loopkleding aandoen en weer voor 45inet h uit. Naar fysio en markt daarna met hem naar de nos fijne dierendag 👍 groetjes 🙋

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik lees ook graag, maar wat jij had met lezen op school had ik met wiskunde. IK hou er nog steeds van en op school werkte ik in een paar shooljaren mijn wiskunde boeken al in de eerste wekene van het schooljaar uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. mogge Haba
    ik vrat als het ware de boeken op hihi
    maar de laatste jaren is dat zo goed als voorbij
    mooi dat je dit boekje nog hebt , kan je kleindochter jou mooi uit voorlezen
    geniet de dag

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een supermooi blog want ik heb het tweede boekje nog en ook een leesplankje uit mijn tijd. Als ik het opzeg blijf ik altijd bij die lam steken of slaat deze over. Wat ik ook nog heb is het boekje: Nog bij moeder en dichtbij huis van Jan.Lighthart etc. Hier geen kindjes maar als de buurkindjes eens komen vinden ze het preactig als ik er uit voor leest. Heb nog wat andere oudere. Blijven leuk. En lezen doe ik altijd nog heel veel en heb er nu ook meer tijd voor.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooi dat leesplankje.
    Mijn eerste boekje wat ik echt zelf kon lezen was Bruun de beer.

    Fijne dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ja al die beren op de weg maar negeren...is vast niet echt haha
    Groetjes en fijne dag

    BeantwoordenVerwijderen
  15. ha die Haba
    het Frankrij jou dus wel bekend , ja de taal wat spreken legt makkelijker contact
    ik had de vaste zinnetjes , als eten en drinken of een overnachting regelen op het eind aardig onder de knie hihi

    rustige middag groet

    BeantwoordenVerwijderen
  16. ik heb dat met Engels en ook m'n Duits is wel goed , Frans ooit 1 jaar gehad op school
    maar ik red me overal hoor

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Goedemorgen Haba ga zo mijn loopkleding aandoen. Gisteren in bos geweest tjonge jongen hij bleef vaat aan lijnaar wouw waarodder was liep hij graag doorheen hahah . Heel anders dan Shiver en Pepper die hielden van schonen pootjes 🤭. Vandaag werken dus weet log niet wat ik vanmiddag doe bos of grote ronde hier. Zien wel fijne woensdag 👍 groetjes 🙋 ps zie je Laura nog?

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Mooie herinneringen, heb ook nog verschillende boekjes uit mijn kinderjaren.
    Een feest is te worden voorgelezen. Hans, logbankje

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Goedemorgen Haba uiteraard ligt er een hele grote handdoek in de gang hahaha. Hoe was bij Laura?? En vandaag een dag met Aiva oppassen veel plezier 👍 groetjes 🙋

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Mijn laptop doet het niet helaas. Dus kan kan nog niet verversen

    BeantwoordenVerwijderen
  21. mogge Haba
    ja mooie beelden in de pps , brengt herinneringen lees ik wel
    wie weet zien we jullie vakantie foto's er van eens langskomen
    geniet de dag

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk weekend

 Afgelopen weekend was ik met de kinderen en kleinkinderen een weekendje in een huisje van 'Centerparks'  die kennen jullie vast ook...